Start

      Geen reacties op Start

beautiful-day-1374414_960_720
Gister weer een intensieve dag gehad.
De ochtend begon met een goede therapie voor Floortje.
Samen zijn ze begonnen met het duidelijk krijgen wat ze nu eigenlijk heeft.
Aan de hand van een werkboek leert ze oa. wat dwang is. Wat zijn dwanghandelingen en welke dwanghandelingen heb je? Is het handig om ze te hebben? Wat zou je anders kunnen doen? Welke handeling is wel handig?
Eerst maar eens samen kijken welke handelingen ze eigenlijk doet. Er kwam een rijtje met handelingen uit maar toen we het er thuis nog eens over hadden kwamen er nog meer naar voren. Een heleboel handelingen staat ze niet bij stil en weet ze dus eigenlijk niet eens van zichzelf.
Enkele voor jullie als voorbeeld:

  • 3x alles aantikken (zacht, harder, hardst) Links langer in de lucht, dan rechts enz.
  • 3x rondjes lopen rechts, 3x rondjes lopen links enz.

De handige manier is:

  • Niet meer aanraken
  • Doorlopen

Deze dwanghandelingen zijn wel heel moeilijk om zomaar opeens te veranderen. En dus nog redelijk onmogelijk voor haar nu op dit moment.
Daarom beginnen ze met een makkelijkere handeling.
Pen pakken op school. Nu gaat het op deze manier: Laatje open, pen pakken, laatje dicht, schrijven, laatje open, pen er in, laatje dicht en dat 3x voor ze gaat schrijven.
Ze heeft nu voor deze week de opdracht gekregen om 1x in de ochtend haar pen in 1x te pakken. Heel moeilijk voor haar en dit zal dan ook niet zomaar goed gaan. Deze kleine handelingen zullen in de toekomst steeds beter gaan en dus zorgen voor minder dwanghandelingen zodat ze meer tijd over houd voor andere dingen.
De praktijk klinkt allemaal heel simpel, maar vergeet niet dat ze hier ook nog eens haar angsten bij heeft. Van deze angsten word ze ziek en misselijk. Hierdoor krijgt ze weer tics en dwanghandelingen. Ook heeft ze nog haar Adhd die het concentreren erg moeilijk maken. Dit uit zich weer in boosheid en frustratie. Kortom er gaat veel meer in dat koppie om dan wij weten!

’s Middags hadden we een goed gesprek op school.
Wat kan school nog voor ons betekenen? Hoe kunnen we haar schoolprestaties verbeteren? Want we weten allemaal dat ze het heel erg goed kan. Toevallig kwam ze donderdag thuis met een 8.6 voor haar rekenen toets! Meester had deze op de planning staan maar de dag liep toch anders dan gedacht dus ging hij niet door. Floortje raakte in paniek en meester zag dit. Hij heeft haar de keus gegeven en ze heeft besloten er voor te gaan. Wat een resultaat! En wat fijn van meester dat hij dit zo goed door had!
Ook school had vragen over hoe om te gaan met de handelingen. Moeten we er aan toe geven of niet enz. Samen hebben we een heel goed gesprek gehad en zeker een aantal goede tips meegekregen. Elke week gaan we even zitten om te kijken of de dingen verbeteren.
Voor Floortje is het belangrijk dat ze op school zichzelf kan zijn. Ze moet net als thuis haar dingen kunnen doen en laten zien. Niet inhouden dus. Het inhouden kost haar zoveel tijd en energie dat ze zich niet bezig kan houden met schoolwerk.
Makkelijker gezegd dan gedaan want ergens schaamt ze zich er heel erg voor en wil het dus geheim houden. Aan ons de taak om haar duidelijk te maken dat ze mag zijn wie ze is. Ook buiten huis. We zijn er druk mee aan het werk om het anders te doen maar dit kost tijd. Elke week therapie en daar gaan we aan het werk. Thuis en op school hebben we ons ‘huiswerk’ maar meer niet. Ze mag zeker ook kind zijn en nergens aan hoeven te denken.

Samen zijn we nu bezig met het bedenken van een kleine spreekbeurt. Met hierin een korte uitleg van wat ze heeft. Ingewikkeld omdat er zoveel is. Maar ook ingewikkeld voor haar omdat het nog zo onduidelijk is. Tegelijkertijd ook super spannend want dan weet iedereen het.
Ons doel is dat iedereen het dan weet en dus niet steeds hoeft te vragen aan haar. Maar ook dat ze dan kan zijn wie ze is met alles wat er bij hoort!
Een drukke en intensieve dag, maar een goed nieuw begin voor Floortje.
handtekening-1.jpg

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.